تغذیه سالم و عادات غذائی مناسب

تغذیه سالم و عادات غذائی مناسب

همه ما می دانیم که تغذیه سالم مهم است، اما بیایید صادق باشیم – ترغیب کردن کودکان به خوردن غذاهای مغذی گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد! گاهی اوقات اگر فرزندشان میوه‌ها و سبزیجات را دور می‌زند، والدین احساس ناامیدی یا گناه می‌کنند، اما به اصطلاح « تند خوردن» بخشی مورد انتظار از دوران کودکی است.

بنابراین اگر کودک شما موز و کلم بروکلی را کنار می‌زند، آیا هنوز راه‌هایی برای ایجاد عادات غذایی سالم وجود دارد؟ بله! و انجام این کار می تواند به کودکان کمک کند تا در آینده تصمیمات غذایی هوشمندانه تری بگیرند! در اینجا چند راه برای شروع ایجاد عادات غذایی سالم برای فرزندانتان آورده شده است.

 

  • هر چه زودتر کودک خود را با غذاهای مغذی آشنا کنید . هیچ یک از ما نمی توانیم به یاد بیاوریم که در دوران کودکی چه می خوردیم، اما معرفی غذاهای غنی از مواد مغذی از سنین پایین می تواند به ایجاد عادات غذایی سالم کمک کند. در نظر بگیرید که کودک خود را با برخی از این ابر غذاها شروع کنید!

 

  • وعده های غذایی “متعادل” را هدف قرار دهید. بیشتر افراد در زمان صرف غذا غذاهای متنوعی را دوست دارند! به کودکان یک وعده غذایی متعادل ارائه دهید تا پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، چربی سالم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازشان را دریافت کنند. چند نکته برای ایجاد یک وعده غذایی “متعادل”:

 

  • برخی از بشقاب “رنگارنگ” است. این به معنای میوه و/یا سبزی است.

سعی کنید از غلات کامل و پروتئین های سالم استفاده کنید. غلات کامل شامل برنج قهوه ای، کینوآ، نان گندم کامل و ماکارونی غلات کامل است. پروتئین های سالم شامل لوبیا، مغزها، دانه ها، ماهی، تخم مرغ و مرغ است.

به یاد داشته باشید که فقط غذاهای مناسب سن کودک را در نظر بگیرید. سعی کنید غذاهای مغذی را کم کم مصرف کنید. اگر چند عدد توت در کنار ناگت مرغ آنها اضافه کنید یا مقداری نخود فرنگی را با ماکارونی و پنیر آنها مخلوط کنید، آنها به این غذاها به عنوان بخشی از غذا فکر می کنند! حتی اگر شما کوچولو مقداری از غذای ارائه شده را فوراً نمی‌خورید، هر چند روز یک بار این غذاها را در بشقاب خود قرار دهید. ممکن است مشاهده کنید که کودک شما با لمس کردن، بو کردن و یا حتی له کردن این غذاهای جدید با انگشتان خود احساس راحتی بیشتری می کند. همه اینها فرصت های خوبی برای افزایش انواع غذاهایی است که می خورند.

 

  • کودکان را به خوردن غذاهای مغذی تشویق کنید، اما از غذاهایی که ممکن است به اندازه کافی مغذی نباشند شرمنده نباشید. قرار نیست هر چیزی که می خوریم پر از مواد مغذی باشد – و این مشکلی ندارد! مهم این است که کودکان از لذت بردن از همه غذاها خجالت نکشند. سعی کنید از زبانی که در مورد غذاها استفاده می شود آگاه باشید. ما می خواهیم از برچسب زدن مواد غذایی به عنوان “خوب” یا “بد” خودداری کنیم. در عوض، سعی کنید در مورد ویژگی های غذا صحبت کنید، مانند “به صدای بلند هویج من گوش کن”.

 

  • به عنوان یک خانواده با هم غذا بخورید. فواید بسیار زیادی برای وعده های غذایی خانوادگی وجود دارد ! اگر بچه‌ها ببینند که خانواده‌شان خوب غذا می‌خورند، عادات سالم را تقویت می‌کند. سعی کنید فضایی آرام و مفرح ایجاد کنید، بنابراین خانواده مشتاقانه منتظر وعده های غذایی هستند. یک راه عالی برای انجام این کار؟ بازی های روی میز شام را امتحان کنید!

 

  • غذاها را با نوشیدنی های سالم سرو کنید. نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که قند کمی دارند. آب باید با هر وعده غذایی همراه باشد تا کودکان هیدراته بمانند. شیر همیشه منبع عالی ویتامین D و کلسیم است. دستورالعمل های پزشک اطفال خود را در مورد مقدار شیر در روز برای کودک خود دنبال کنید.

 

  • به کودکان اجازه دهید تصمیم بگیرند که چه زمانی «سیر» هستند. این یک مهارت مهم بینابینی است. همچنین به کودکان کمک می کند تا حد و مرزهای خود را با غذا بشناسند. اگر کودک شما در یک وعده غذایی زیاد غذا نمی خورد، احتمالاً برای وعده غذایی بعدی گرسنه خواهد بود. اگر به نظر می رسد که آنها چندین روز متوالی به اندازه کافی غذا نمی خورند، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید تا ببینید چه پیشنهاداتی ممکن است ارائه شود.

 

  • یک برنامه غذایی روتین تنظیم کنید. همه ما احساس گرسنگی را می دانیم که هر چه در دستمان باشد می خوریم – و معمولاً مقدار زیادی از آن! خوردن در زمان نسبتاً یکسان هر روز به مدیریت احساس گرسنگی و تصمیم گیری هوشمندانه در مورد اینکه چه چیزی بخورید کمک می کند. سعی کنید در طول روز نیز یک میان وعده معمولی داشته باشید (معمولاً در اواسط بعد از ظهر). از اجازه دادن به کودکتان در طول روز برای خوردن تنقلات بپرهیزید، زیرا ممکن است بر توانایی او در احساس گرسنگی و خوردن مقدار مناسب غذا در زمان غذا تاثیر بگذارد. روال ها همچنین به مهارت های عملکرد اجرایی کمک می کنند!

 

  • به کودکان در مورد تغذیه آموزش دهید. هر چه بیشتر بدانند، بیشتر می خواهند انتخاب های سالمی داشته باشند! آنها را با خود به خواربارفروشی یا بازار کشاورز ببرید تا بتوانند انواع غذاها را در آنجا ببینند. به آنها کمک کنید تفاوت بین غلات، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات را بیاموزند. از آنها بخواهید در آشپزی و تهیه غذا در آشپزخانه کمک کنند. پرورش باغ با فرزندتان می‌تواند به او درباره غذاهای سالم و مغذی نیز بیاموزد.
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.