تمرکز حواس برای خانواده

چه تمرینی تمرکز حواس برای خانواده انجام می دهد.

آنچه تمرین ذهن آگاهی برای خانواده انجام می دهد

ذهن آگاهی یا تمرکز حواس به عنوان یک حالت روانی تعریف می شود که با تمرکز آگاهی فرد بر لحظه حال در حالی که با آرامش احساسات، افکار و احساسات بدنی خود را می پذیرد، به دست می آید. این یک تکنیک درمانی است و به روش های مختلفی قابل دستیابی است. تمرین ذهن آگاهی باعث می شود خانواده به شادی و هماهنگی خوب در خانه دست یابد.

وقتی کسی می گوید تمرکز حواس، اولین چیزی که به ذهن می رسد ” مدیتیشن ” است، بله، مدیتیشن یکی از راه های دستیابی به ذهن آگاهی است، اما چندین راه دیگر وجود دارد. فقط تمرکز بر روی تنفس خود به مدت 5 دقیقه در حین رانندگی یک عمل “تمرین” ذهن آگاهی است.  به همین سادگی است و زندگی شما را به شدت بهبود می بخشد.

چگونه؟

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که ” خوشبختی در درون نهفته است “؟ خوب، این همان چیزی است که ذهن آگاهی به آن می پردازد و در حین تمرین روی آن، روی هماهنگی خانواده تأثیر زیادی می گذارد. خوشبختی معمولاً به محیط، موقعیت، افرادی که در اطرافتان هستید و (بیشتر) پولی که دارید بستگی دارد. اما آنچه ما فکر می کنیم خوشبختی است، فقط رضایت از داشتن راه حل برای مشکلاتمان است. این بدان معناست که وقتی راه حلی برای مشکلات رایج زندگی خود پیدا می کنید، احساس خوبی دارید و فکر می کنید که این خوشبختی واقعی است، اما اینطور نیست.  شادی بیشتر رضایت است و نه شادی وجد. مثل برنده شدن در لاتاری نیست. این محتوا بیدار است، همه چیز خوب است، همه کسانی که دوستشان دارید سالم هستند، و شما آماده هستید تا روز خود را شروع کنید.

بنابراین، ذهن آگاهی از کجا می آید؟

ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا زندگی روزمره خود را به آرامی و به طور عملی تجربه کرده و مشاهده کنید، جایی که به دلیل اشتباه بودن سفارش قهوه، دچار احساسات منفی نمی شوید. شما هرگز برای رسیدن به جایی دیر یا “عجله ناسالم” ندارید – زیرا “جادوگر دقیقاً زمانی از راه می رسد” – به این دلیل است که سلامت روان شما بسیار ارزشمندتر از به خطر انداختن جان خود برای رسیدن به یک جلسه است.

این چگونه به زندگی خانوادگی شما کمک می کند؟

وقتی مراقب احساسات خود باشید، از واکنش های خود نسبت به فرزندان و شریک زندگی خود آگاه خواهید شد. هنگامی که به عنوان یک خانواده تمرکز حواس را تمرین می کنید، به فرزندان خود مهارت های ارزشمندی می دهید تا زندگی را به بهترین شکل ممکن هدایت کنند.

مثالی از تمرکز حواس و چگونگی بهبود اوضاع برای شما و خانواده‌تان:

غذا خوردن: 

هنگام غذا خوردن وجود دارد. ما همیشه پرخوری می کنیم.

اثر روانی آن این است که ما فقط چند لقمه اول غذا را می چشیم. بقیه بدون فکر مصرف می شود و حتی با وجود اینکه ما به اندازه ای که باید خورده ایم، مغز ما نتوانسته آن را به همان شکل تجربه کند.

عمل خوردن غذا هورمون‌های «خوب» ما را تقویت می‌کند، هورمون‌هایی که ما را خوشحال می‌کنند. اما زمانی که غذای مصرفی خود را به طور کامل تجربه نکنیم، ترشح هورمون مورد نیاز را دریافت نمی کنیم، بنابراین بیشتر می خوریم. این کار نمی کند زیرا ما آن صفحه دوم را نیز تجربه نمی کنیم. این یک چرخه معیوب است.

راه حل؟ 

قبل از خوردن غذا روی تنفس تمرکز کنید. عمل تنفس و تمرکز روی آن شما را به لحظه حال می رساند. بنابراین وقتی شروع به غذا خوردن می کنید، آگاه هستید و مغزتان این عمل را تجربه می کند. تا زمانی که ممکن است روی مزه کردن غذا تمرکز کنید (غذا خوردن ناخودآگاه اجتناب ناپذیر است).

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن”عدم” عمل نیست. یک حالت روحی است. می توانید در حین رانندگی مدیتیشن کنید (لطفاً هنگام رانندگی چشمان خود را نبندید). تا زمانی که روی لحظه حال تمرکز کنید و اجازه ندهید ذهنتان سرگردان شود، در حال تمرین ذهن آگاهی هستید. اگر به روش سنتی مدیتیشن می کنید، چیز خاصی لازم نیست. برای مثال، می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید، روی تنفس‌تان تمرکز کنید و چشم‌هایتان را به جلوی پلک‌هایتان بیاورید (اگر چشم‌هایتان به عقب برگردد، سرگردان خواهید شد)، و روی نقطه‌ای در داخل پلک‌تان تمرکز کنید. مهم نیست چقدر این کار را انجام می دهید، آن را انجام داده اید. هر چه بیشتر تمرین کنید، بهتر به آن دست خواهید یافت. وقتی موفق به انجام این کار به مدت 5 دقیقه شدید، می توانید روی خود فعلی خود تمرکز کنید. چه احساسی دارید، بدن شما چه حسی دارد و غیره؟

چگونه مراقب بودن به من کمک می کند تا پدر و مادر بهتری باشم؟

وقتی حواستان باشد، شروع به درک این خواهید کرد که شما می توانید «عمل» باشید، نه «واکنش» به زندگی خود. وقتی وارد اتاقی می‌شوید، به شرایط موجود واکنشی نشان نمی‌دهید و خودتان را ایجاد می‌کنید. حضور داشتن به شما کمک می‌کند تا زمانی که فرزندانتان در حین کار یا تمرکز روی چیزی در تلفن شما صحبت شما را قطع می‌کنند، بهتر به آنها پاسخ دهید. شما می توانید نفس بکشید و با آرامش به درخواست آنها پاسخ دهید و از آنجایی که فرزندان شما اسفنج هستند، انرژی شما را تقلید می کنند و با آرامش واکنش نشان می دهند. هر مشکلی که ناگهان به سراغ شما آمدند دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. راه های بسیار دیگری برای تمرین ذهن آگاهی وجود دارد و تمرین آن به صورت خانوادگی همه جنبه های زندگی شما از جمله استرس های شغلی را بهبود می بخشد. لحظه ای با بچه هایتان بنشینید و نفس بکشید. با مثال نحوه واکنش خود را به موقعیت های خارج از کنترل خود آموزش دهید. چگونه درگیری با شریک زندگی خود را کنترل می کنید (مخصوصاً اگر بچه ها تماشا می کنند)، چگونه با فشارهای پول و صورت حساب کنار می آیید؟

ذهن آگاهی راه بهتری را برای مدیریت زندگی به شما نشان می دهد و این باعث می شود فرزندان شما به طور مشابه زندگی را مدیریت کنند. زندگی همیشه بالا و پایین خواهد داشت. اینکه چگونه اجازه می دهید آنها بر شما تأثیر بگذارند، کیفیت زندگی شما را تعیین می کند.

کیدرود kidroad مطالعات تخصصی خود را از منابع معتبر داخلی و مدل های بین المللی از سال ١٣٩٩ آغاز کرد که این مطالعات توسط گروهی ازمتخصصین، اساتید و فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی صورت پذیرفت. ما به عنوان يک مجموعه تحول گرا در حوزه رشد، از ابتدا به عنوان هميار رشد در كنار خانواده شما در اين سفر هستيم تا بتوانيم فرزندانی با اعتماد به نفس، شاد و مقاوم را برای موفقيت در دنيای آينده آماده سازيم.

نظرات